Kandang Pengasingan Bunyi

Juga dikenali sebagai akustik, ruang akustik, penghalang / skrin akustik dan lain-lain. Semua ini adalah sejenis langkah pengurangan kebisingan, dibuat dari bahan akustik untuk menyediakan fungsi asas:

  • Pengasingan bunyi (sound isolation)
  • Penyerapan bunyi (sound absorption)
  • Getaran (vibration)
  • Pengasingan (isolation)
  • Penyerapan getaran (vibration absorption)

Kandang ini berfungsi dengan menghalang penyinaran bunyi yang datang dari sumber kebisingan ke kawasan luar. Mereka juga berfungsi sebaliknya, dengan menyekat kebisingan luaran dari masuk ke ruang dalaman. Reka bentuk kandang akustik dapat disesuaikan berdasarkan penggunaannya. Sebagai contoh, beberapa penutup dirancang untuk mengurangkan bunyi frekuensi yang sesuai dengan kepekaan pendengaran manusia, sementara beberapa dibuat untuk mengatasi kebisingan pada frekuensi yang mengganggu proses pembuatan atau industri.

Kandang akustik biasanya terbuat dari bahan berat dalam binaan daun dua, seperti logam lembaran, kayu, batu atau vinil yang dimuat, yang dapat menghentikan sebilangan besar bunyi dengan berkesan. Bahan penyerap bunyi akan diisi di dalam permukaan pelindung yang terbuat dari logam berlubang atau vinil.

Aplikasi

Kandang pengasingan kebisingan dapat digunakan untuk berbagai aplikasi. Mereka sering digunakan untuk meredam suara dengan peralatan pembuatan atau penjanaan kuasa, penyaman udara dan sistem penyejukan / penyejukan. Penutup juga dapat digunakan untuk pengurangan kebisingan jika digunakan dengan pemampat, blower atau kipas. Adalah sangat penting untuk melaksanakan langkah-langkah kawalan kebisingan tersebut untuk memastikan perlindungan pendengaran bagi pekerja dan juga untuk peralatan berketepatan tinggi. Dalam beberapa kes, kandang akustik juga digunakan sebagai pejabat di kilang, ruang metrologi dan ruang uji.

Ujian prestasi pengurangan kebisingan penutup yang mengasingkan bunyi

Terdapat piawaian antarabangsa dan tempatan yang tersedia sebagai rujukan untuk menguji pengurangan kebisingan penutup pengasingan bunyi. Yang biasa digunakan termasuk “ISO 15667:2000 Acoustics – Guidelines for noise control by enclosures and cabins”, dan “ASTM E596-96 (Reapproved 2006) Standard Test Method for Laboratory Measurement of Noise Reduction of Sound-Isolating Enclosures.”

Tidak ada yang benar atau salah yang harus digunakan oleh seseorang standard, asalkan diakui oleh negara / organisasi. Sudah tentu, piawaian yang berbeza mempunyai keperluan ketepatan tersendiri yang harus dipatuhi. Tidak kira standard mana yang digunakan, tujuannya adalah untuk mengetahui prestasi akustik kandang.

Pada akhirnya, sangat disarankan untuk melakukan ujian prestasi akustik untuk kandang anda untuk memastikan bahawa fungsinya sentiasa berfungsi dengan baik. ‘

Ditulis oleh Seow Khei Yinn

Disiarkan pada 26 April 2021

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *