Jiran-jiran yang bising?

Di kawasan perumahan bandar yang amat padat, adalah perkara biasa untuk melihat bangunan perumahan berdekatan antara satu sama lain, sama ada pembinaan bertingkat tinggi, atau rumah mendarat. Lazimnya, di Malaysia, terutamanya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, kawasan perumahan hampir di mana-mana: kondominium, pangsapuri, rumah teres, rumah banglo … Walaupun tersusun secara berbeza, kebanyakan penyewa masih mempunyai masalah yang sama, iaitu jiran yang bising.

Sebelum kita mengetahui dengan lebih terperinci mengenai kebisingan dari rumah jiran, mari kita melihat kembali semula beberapa maklumat dari Jabatan Alam Sekitar Malaysia (JAS). JAS sentiasa mengemas kini garis panduan kebisingan selama bertahun-tahun, di mana edisi terbaru (Edisi Ketiga) Garis Panduan Perancangan untuk Batasan dan Pengendalian Kebisingan Alam Sekitar diterbitkan pada tahun 2019. Penerbitan set garis panduan ini membuktikan usaha JAS untuk memastikan pembangunan lestari semasa pembangunan negara, sambil memastikan persekitaran yang bersih, sihat dan selamat untuk masyarakat. Terdapat jadual yang menyenaraikan tahap bunyi yang dibenarkan yang disarankan untuk situasi yang berbeza, seperti pembinaan, jalan raya/ lalu lintas, perancangan pembangunan dan lain-lain. Walaupun mereka tidak menentukan had kebisingan dari jiran, jadual kedua yang digunakan untuk kawasan binaan sedia ada mungkin diambil sebagai rujukan untuk memahami tahap bunyi yang boleh diterima, secara umum.

KLIK UNTUK MENGAKSES: PANDUAN BATASAN DAN PENGENDALIAN LINGKUNGAN (EDISI KETIGA)

Mari kita gunakan kediaman pinggir bandar dan bandar sebagai standard. Berdasarkan jadual, had waktu siang tidak boleh melebihi 65 dBA. Untuk memberi gambaran tentang bagaimana kedengaran 65 dBA, perbualan di tempat seperti restoran atau pejabat perniagaan boleh berkisar antara 60 – 70 dBA.

Jadi, kembali ke topik utama. Apakah bunyi yang biasanya dikeluarkan dari rumah (di mana kebanyakannya secara tidak sengaja)? Jawapan yang paling umum adalah membanting pintu, menyeret objek, kelantangan muzik / tv yang kuat … adakah anda tahu berapa banyak desibel yang mampu dikesan dengan membuat suara-suara tersebut?

junction, city, aerial view

Kebisingan hentaman

Pertamanya, mari kita perhatikan jenis kebisingan hentaman yang mungkin dibuat oleh jiran, atau lebih tepatnya, yang mungkin dibentuk oleh penduduk di rumah tangga biasa. Tidak dapat dielakkan jika ada suara dari tindakan menutup pintu, di mana ada yang membanting pintu (secara tidak sengaja atau sengaja). Slam pintu dianggap sebagai bunyi hentaman, kerana tindakan ini hanya berlaku pada satu masa, bukan secara berterusan. Walau bagaimanapun, setiap kesan boleh mencapai hingga 95 dBA yang merupakan tahap berbahaya jika terdedah untuk jangka masa panjang. Sekiranya seseorang mesti mengalami penutupan pintu dari pintu sebelah setiap hari, ia akhirnya akan menimbulkan gangguan.

Kebisingan hentaman lain yang mungkin berlaku di bangunan kediaman adalah kejatuhan objek. Ambil contoh unit pangsapuri, jika seseorang terus menjatuhkan barang-barang berat ke lantai, penyewa di tingkat bawah akan mengalami bunyi kuat dari langit-langit rumah mereka. Apabila tindakan ini berlaku dengan kekerapan yang tinggi, tindakan ini juga akan menimbulkan rasa tidak puas hati dari jiran, terutama mereka yang berada di tingkat bawah.

 

Kebisingan berterusan

Jenis kebisingan jangka panjang yang mungkin didengar di kawasan perumahan ialah bunyi renovasi. Di Malaysia, adalah perkara biasa untuk melihat rumah-rumah yang sedang menjalani pengubahsuaian, terutama untuk harta tanah. Bergantung pada skala pekerjaan, pekerjaan pengubahsuaian dapat berlangsung dari beberapa minggu, hingga beberapa bulan. Untuk pengubahsuaian besar seperti pembongkaran, peretasan dinding, dan pembentukan semula struktur bangunan, ini sering menghasilkan bunyi yang sangat kuat dan juga getaran. Bunyi dan getaran yang ditanggung oleh struktur akan sangat mempengaruhi rumah-rumah jiran, menyebabkan gangguan, dan kadang-kadang bahkan membawa kepada masalah kesihatan jika sampai ke tahap yang serius. Kenapa begitu? Ini adalah kerana seseorang yang terdedah kepada bunyi bising yang berlebihan untuk jangka masa panjang akan menghadapi masalah seperti tekanan mental, kurang penumpuan dan kadang-kalanya keletihan kerana kualiti tidur yang buruk. Sekiranya tidak dirawat dengan betul, ini akhirnya boleh menyebabkan kes serius seperti penyakit kardiovaskular, gangguan kognitif, atau gangguan pendengaran.

Apa yang harus anda lakukan sekiranya anda mempunyai jiran yang bising?

Komunikasi adalah kunci. Kadang kala, jiran anda tidak menyedari kebisingan yang mereka buat. Cuba bercakap dengan sopan kepada mereka untuk membiarkan mereka memahami keadaan yang anda alami. Walaupun ini terdengar seperti kaedah yang sangat subjektif, ini telah menyelesaikan masalah banyak orang dengan segera.

Untuk mengelakkan perselisihan yang tidak perlu antara jiran, adalah mustahak untuk mencari masa yang tepat untuk berbincang dengan mereka. Bersikap sopan dan sopan pasti lebih berkesan jika dibandingkan dengan bersikap agresif dan konfrontasi. Sebaiknya beri tahu mereka secara khusus jenis bunyi apa, atau pukul berapa bunyi itu mempengaruhi anda, sehingga jiran tahu apa yang harus dilakukan.

Namun, jika keadaan masih berlaku dan jirannya agak tidak pertimbangan, anda boleh cuba menghubungi pihak berkuasa atau pihak pengurusan. Senario terburuk adalah mengambil tindakan undang-undang terhadap jiran anda. Namun, ketahuilah bahawa kaedah ini akan menarik perhatian dan menimbulkan perselisihan di antara penduduk, jadi pertimbangkan tindakan seperti itu apabila benar-benar diperlukan.

Bagaimana untuk mengelakkan diri daripada menjadi bising?

Tidak ada pengesahan bahawa setelah anda mengambil langkah-langkah ini, rumah anda pasti akan sangat sunyi. Tetapi sekurang-kurangnya anda dapat mengurangkan risiko menimbulkan gangguan kepada jiran anda.

Konsepnya adalah untuk bersifat wajar dan bertimbang rasa dengan melakukan perkara yang betul pada masa yang tepat. Contohnya, elakkan melakukan aktiviti yang kuat di tengah malam ketika semua orang mesti tidur. Anda tidak mahu mendengar muzik yang kuat pada jam 2 pagi, atau kelas aerobik berlangsung pada pukul 5 pagi. Oleh itu, letakkan diri anda di kasut orang lain, dan yang paling penting, perlakukan orang lain seperti bagaimana anda mahu mereka memperlakukan anda, dan kemungkinan besar anda tidak akan melampaui batas.

Bagaimanakah cara mengalis bunyi di bilik anda?

Untuk mengurangkan jumlah bunyi dari luar ke dalam rumah anda, anda boleh mencuba beberapa cara berikut:

  • Pintu – Pintu padat yang diperbuat daripada bahan padat berfungsi sebagai penghalang bunyi yang hebat, berbanding pintu yang berongga.
  • Lubang / Jurang – Kedengarannya kelihatan tidak dapat dilupakan, tetapi hakikatnya ialah bunyi dapat masuk ke rumah anda dengan mudah dari celah atau celah kecil di bawah pintu, bingkai tingkap atau juga soket elektrik anda. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk mengisi lubang ini apabila perlu.
  • Meredam – Menggunakan kain tebal akan menyerap bunyi yang masuk ke dalam rumah dengan berkesan. Contoh yang baik ialah tirai tebal, permaidani, permaidani atau tingkap berlapis dua. Langsir boleh menghalang bunyi dari luar dengan ketara. Permaidani dan permaidani dapat membantu mengehadkan perjalanan suara dari bawah dan dapat menghambat langkah anda dari mengganggu jiran anda juga.
  • Penebat – Bergantung pada sumber kebisingan, dan tentu saja anggaran anda, anda boleh memilih dinding kalis bunyi untuk mengurangkan transmisi suara dari rumah jiran anda ke rumah anda.

Sekarang setelah anda mengetahui tentang sebab-sebab khas jiran yang bising, dan bagaimana anda dapat menanganinya, adalah baik untuk selalu ingat bahawa bersikap wajar dan baik kepada orang lain dapat mencegah banyak perselisihan yang tidak diingini. Pada masa yang sama, sekiranya anda akhirnya menjadi mangsa tetangga yang bising, pastikan untuk memulakan dengan komunikasi yang tenang. Sekiranya perlu, jalankan pengukuran kebisingan di rumah anda untuk dijadikan rekod bukti sekiranya tindakan rasmi harus diambil.

Ditulis oleh Seow Khei Yinn

Disiarkan pada 26 Januari 2021

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *